Pages

Pembunuhan pertama dalam sejarah manusia.

Di antara sahabat, kalau ada yang di tanya siapa pembunuh pertama di muka bumi ini? 
sudah tidak perlu berpikir keras lagi karena sudah tau siapa pembunuh pertama di muka bumi ini, tiada lain tiada bukan ialah Qabil.
ya Qabil, Qabil telah membunuh saudara nya sendiri lebih tepat nya adik kandung nya sendiri. di dalam  Al-Qur'an Surat "Al- Maaidah" ayat 27 sehingga ayat 32 . 
alasan kenapa Qabil membunuh adik kandung nya sendiri sebagai berikut,"Kepada Nabi Adam Allah memberi ilham dan petunjuk agar kedua puteranya dinikahkan dengan puterinya. Qabil dinikahkan dengan adik Habil yang bernama Lubuda dan Habil dengan adik Qabil yang bernama Iqlima.

dan cara tersebut di sampaikan lah kepada anak anak nya, tapi ternyata tak disangka tak di duga dengan sementah mentah nya Qabil menolak perintah ayah nya itu, dengan alasan Qabil tidak mau menikahi Lubuda, dengan mengemukakan alasan Lubuda buruk dan tidak secantik adik nya Iklima, ia merasa lebih pantas menikahi adik nya Iklima, dimikianlah memang kecantikan paras wanita selalu menjadi fitnah, yang terkadang bisa menjurus kepada pertentangan serta permusuhan yang mengakibatkan berbuah hilang nya nyawa, menimbulkan rasa dendam dan dengki sesama umat manusia.

hingga kini hal tersebut telah di wariskan kepada kita pada realita kehidupan yang fana ini.
di sini Qabil tetap bersikeras kepala ingin di nikahkan dengan adik kembar nya Iklima,
Nabi Adam seraya menghindari penggunaan kekerasan atau paksaan yang dapat menimbulkan perpecahan di antara saudara serta mengganggu suasana damai yang meliputi keluarga beliau secara bijaksana mengusulkan agar menyerahkan masalah perjodohan itu kepada Tuhan untuk menentukannya. Caranya ialah bahawa masing- masing dari Qabil dan Habil harus menyerahkan korban kepada Tuhan dengan catatan bahawa barang siapa di antara kedua saudara itu diterima korbannya ialah yang berhak menentukan pilihan jodohnya.

di kisahkan Qabil dan Habil membawa kurbanya ke atas bukit dan menunggu kurban sipakah yang akan di terima Allah SWT, dengan ketegangan mereka menanti, keluarga pun menyaksikan tragedi ini, tiba tiba api besar datang dari langit dan menyambar kurban Habil, sedikitpun tidak tersentuh kurban Qabil.
berarti kini sudah jelas siapakah yang berhak menentukan pilihan nya. Habil berhak memutuskan dia mau menikahi siapa di antara kedua saudara nya.
dan kini sejarah pembunuhan pertama di muka bumi.
pembunuhan pertama dalam sejarah manusia Qabil menyerah dengan menaruh dendam dan dengki kepada adik nya. namun tidak ada jalan untuk Qabil mempersoalkan masalah itu karena sudah ada persetujuan dari kedua nya.

Qabil berniat untuk membunuh adik kandung nya itu, dan kesempatan pun datang ketika Nabi Adam hendak bepergian, Nabi Adam mengamanat kan tugas kepada Qabil ya karena Qabil adalah anak terbesar nya. beliau berpesan agar Qabil menjaga Ibu nya, beserta adik adik nya Qabil pun menyanggupi apa yang di perinyahkan ayah nya.
dalam hati nya Qabil berkata ini adalah kesempatan untuk melancarkan niat nya membunuh Habil.
taklama setelah Nabi Adam pergi, Qabil langsung beranjak menemui Habil yang kala itu sedang di peternakan.
bicara lah Qabil " Aku datang kesini untuk membunuh mu, telah tiba masa nya untuk ku lenyapkan engkau dari muka bumi ini".
Apa salah ku ? " tanya habil dengan alasan apa engkau ingin membunuh ku"?
Qabil berkata:"Ialah kerana korbanmu diterima oleh Allah sedangkan korbanku ditolak yang bererti bahawa engkau akan mengahwini adikku Iqlima yang cantik dan molek itu dan aku harus mengahwini adikmu yang buruk dan tidak mempunyai gaya yang menarik itu."

Habil berkata:"Adakah berdosa aku bahawa Allah telah menerima korbanku dan menolak korbanmu?Tidakkah engkau telah bersetuju cara penyelesaian yang diusulkan oleh ayah sebagaimana telah kami laksanakan?Janganlah tergesa-gesa wahai saudaraku, mempertaruhkan hawa nafsu dan ajakan syaitan! Kawallah perasaanmu dan fikirlah masak- masak akan akibat perbuatanmu kelak! Ketahuilah bahawa Allah hanya menerima korban dari orang-orang yang bertakwa yang menyerahkan dengan tulus ikhlas dari hati yang suci dan niat yang murni.Adakah mungkin sesekali bahawa korban yang engkau serahkan itu engkau pilihkannya dari gandummu yang telah rosak dan busuk dan engkau berikan secara terpaksa bertentangan dengan kehendak hatimu, sehingga ditolak oleh Allah, berlainan dengan kambing yang aku serahkan sebagai korban yang sengaja aku pilihkan dari perternakanku yang paling sihat dan kucintai dan ku serahkannya dengan tulus ikhlas disertai permohonan diterimanya oleh Allah.

Renungkanlah, wahai saudaraku kata-kataku ini dan buangkanlah niat jahatmu yang telah dibisikkan kepadamu oleh Iblis itu, musuh yang telah menyebabkan turunnya ayah dan ibu dari syurga dan ketahuilah bahawa jika engkau tetap berkeras kepala hendak membunuhku, tidaklah akan aku angkat tanganku untuk membalasmu kerana aku takut kepada Allah dan tidak akan melakukan sesuatu yang tidak diredhainya.Aku hanya berserah diri kepada-Nya dan kepada apa yang akan ditakdirkan bagi diriku."

Nasihat dan kata-kata mutiara Habil itu didengar oleh Qabil namun masuk telinga kanan keluar telinga kiri dan sekali-kali tidak sampai menyentuh lubuk hatinya yang penuh rasa dengki, dendam dan iri hati sehingga tidak ada tempat lagi bagi rasa damai, cinta dan kasih sayang kepada saudara sekandungnya.
saat itu Qabil sedang di kendalikan oleh hawa napsu dan setan, api dendam yang akan padam pun di kipas terus oles setan sehingga membesar dan membesar lagi. 
di kisahkan Qabil membunuh Habil adik nya dengan memukul kepala nya dengan batu.
jatuh lah Habil sebagai korban pembunuhan manusia di muka bumi ini.
sipat tersebut telah di wariskan kepada umat manusia, kini telah terbukti banyak nya manusia yang saling mebunuh dengan berbagai alasan dan sebab, adapun peroses pembunuhan itu adalah melalu perang dan sebagai nya.

Qabil Qabil telah banyak bermunculan di Muka bumi ini.
tak pandang bulu lagi korban pembunuhn ini Orang dewasa laki - laki, perempuan atau anak - anak sekalipun. tak luput dari teragedi pembunuhan, telah kita saksikan di media masa atau sebagai nya setiap hari kita di suguhi dengan berita berita penganiayaan dan pembunuhan.
kejadian ini tak akan berhenti hingga datang nya hari peradilan.

peroses pembunuhan itu telah berhasil dan Qabil bingung menyembunyikanmayat adik nya itu, Allah s.w.t. Yang Maha Pengasih lagi Maha Bijaksana, tidak rela melihat mayat hamba-Nya yang soleh dan tidak berdosa itu tersia-sia demikian rupa, maka dipertunjukkanlah kepada Qabil, bagaimana seekor burung gagak menggali tanah dengan kaki dan paruhnya, lalu menyodokkan gagak lain yang sudah mati dalam pertarungan, ke dalam lubang yang telah digalinya, dan menutupi kembali dengan tanah. Melihat contoh dan pengajaran yang diberikan oleh burung gagak itu, termenunglah Qabil sejenak lalu berkata pada dirinya sendiri:"Alangkah bodohnya aku, tidakkah aku dapat berbuat seperti burung gagak itu dan mengikuti caranya menguburkan mayat saudaraku ini?"
Qabil pun melakukan apa yang di lakukan burung gagak tersebut hendak menguburkan mayat adik nya yang mulai membusuk.

disini terjadi sejarah, bagai mana cara menguburkan manusia dengan layak,  martabat manusia sebagai makhluk yang dimuliakan dan diberi kelebihan oleh Allah di atas makhluk-makhluk lainnya, menurut firman Allah dalam surah "Al-Isra" ayat 70 yang bererti ; "Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam.Kami angkut mereka di daratan dan di lautan.Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan." 

Wallahu A'lam.




4 komentar:

memory of love mengatakan...

Wah,,,,sippp bgus bgt pokokna,,,, semakin pinter dech, semoga terus rajin berkarya,,,,Gook luck my dear

advertiyha mengatakan...

Sebuah pembelajaran yang nyata bagi manusia agar dapat berfikir.. :)

trims dah nulis ini bro.. :)

D.Durahman mengatakan...

Siti makasi ya Mohon do'a nya, makasi udah membaca.,
Advertiyha, sama sama.ia banget untuk bahan rnungan. makasi ya udah berkunjung.

Usup Supriyadi mengatakan...

dan, adalah salah satu tanda telah amat dekatnya Kiamat, banyaknya terjadi pembunuhan...

Telah menceritakan kepada kami 'Ayyasy bin Al Walid Telah mengabarkan kepada kami 'Abdul A'la telah menceritakan kepada kami Ma'mar dari Az Zuhri dari Sa'id dari Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda (tentang tanda-tanda kiamat); Jaman terasa ringkas, amal shalih berkurang, kebakhilan merajalela, fitnah (maksiat) dinyatakan secara terang-terangan, dan banyak al haraj. Para sahabat bertanya; 'Ya Rasulullah, apa maksud istilah al haraj? ' Nabi menjawab pembunuhan-pembunuhan. [HR. Bukhari]

Wa Allaahu A'lam

Posting Komentar

Apapun komentar nya, Saya tunggu..!